Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mamiya RB 645 .....?  (gelezen 272 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Mamiya RB 645 .....?
« Gepost op: 2 november 2017, 17:59:46 »
Mamiya RB 645 is geen nieuwe Mamiya maar gewoon een RB 67 met 4,5x6 magazijn . Uit ervaring weet ik dat mijn KL serie objectieven heel mooie dia's maken op 4,5x6 en 6x7 , maar dia's maak ik niet meer . Bij 6x7 dia's en negatieven kom ik vaak wat scherpte diepte tekort die ik bij 4,5x6 net wel krijg . Dit heeft alles te maken met de afbeeldingsmaatstaf op het negatief . Verder heb je met 4,5x6 zelden dat de film niet goed vlak ligt en bij 6x7 bij half opgebruikte film heb je bij de eerst volgende opname aan één kant een bollende film . Bij de M 645 en 4,5x6 magazijn met 15 opnamen valt die bolling van de film net buiten beeld in de zeer ruime spatie . Waarschijnlijk heeft Mamiya hierom voor 15 opnamen in plaats van 16 opnamen 4,5x6 gekozen ten gunste van een een uitstekende vlakligging van de film . Verder als ik bij 6x7 de film in één keer vlot werkend belicht , als een professional  x6 , heb ik ook nooit problemen met de vlakligging van de film .

Met het masker op het matglas voel ik meteen aan of er een staande of liggende uitkadering moet komen , één draai met de achterwand klaar . Ja ik heb nu wel erg stevige 4,5x6 camera , wel met APO 210 mm en 350 mm objectieven . Helaas is de 50 mm groothoek niet geweldig , ik heb er drie gehad , maar alle drie niet om er over naar huis te schrijven .... De KL serie is zichtbaar beter en op oneindig in het landschap al helemaal . Helaas is er in de KL serie geen 50 mm , voor de RZ 67 is er een 50 mm ULD maar die is er voor de RB 67 nooit geproduceerd . Toen die 50 mm ULD uitkwam liep analoog middenformaat al niet zo geweldig meer dus vandaar ....

Als mensen willen opstappen van Mamiya M 645 naar RB 67 raad ik ze altijd aan om de KL serie erbij aan te schaffen . Anders wordt het een teleurstelling want een gemiddeld M 645 objectief is veel beter in contrast en scheidend vermogen in de hoeken en buitenranden dan een RB 67 NB of C objectief . Hoe dat komt weet ik niet , zou kunnen dat de M 645 objectieven een andere producent hadden maar ook de backfocus is bij de M 645 maar 63 mm en bij de RB 67 110 mm dus je krijgt een heel ander optisch ontwerp . De standaard 90 mm is hierom bij de RB 67 een groothoek retrofocus ontwerp . In ieder geval zijn de KL / APO van de zelfde fraaie kwaliteit die ik van de M 645 gewend ben .

Vandaag heb ik wat gefotografeerd met deze combo RB 67 met Pro SD 4,5x6 rolfilmhouder . De handeling is wel bedachtzaam en zeker niet zo spontaan als de Mamiya M 645 maar de draaibare achterwand van de RB 67 maakt vlot uitkaderen wel veel sneller . Het zijn dus een boel plussen en minnen maar het resultaat geldt  . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 2 november 2017, 18:45:10 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Mamiya RB 645 .....?
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2017, 22:09:57 »
Vanavond heb ik de eerste 4,5x6 Acros uit de RB 67 ontwikkeld . De scherpte diepte is het zelfde van wat ik van de M 645 gewend ben . Vooral de negatieven van de 140 mm Macro zijn erg mooi geworden . Ik kan nu ook effectiever van de 140 mm Macro gebruik maken met het 4,5x6 formaat en meer scherpte diepte omdat de vergrotingsmaatstaf op het negatief  1,3 keer lager is . In close ups van motieven met veel diepte kom je meestal scherpte diepte tekort .

Best kans dat op de RB 67 vaker een 4,5x6 magazijn zit , ja de camera en objectieven zijn aan de grote kant voor 4,5x6 maar het resultaat geldt . Ik moet eens kijken of ik de floating elements van de 50 mm kan justeren . Want als ik bij de 65 mm KL  de floating elements instelring op 1 meter instel bij een landschap foto krijg ik ook onscherpe randen en hoeken te zien op de film . Bij de RB 67 werk ik het liefst met objectieven zonder floating elements instelring , als je het vergeet in te stellen heb je een mislukte foto . Daarom stel ik de 65 en 90 mm in op oneindig . tot 2 meter afstand . Dichterbij moet je instelring wel goed instellen . De 140 Macro heeft ook floating elements , maar die is gemakkelijker instelbaar . Werkt op uitrek van de balg in mm .

Vriendelijke groet Peter .